18102017Гаряче:

Про вибори з-за кордону: огляд іноземної преси

Президентські вибори 2014 року в Україні привернули увагу усіх зарубіжних засобів масової інформації, але не всі вони були однозначні у висвітленні цієї події.

25 травня в Україні відбулися дострокові президентські вибори, на яких громадяни вибирали нового главу держави. За попередніми даними ЦВК, явка виборців складає понад 60%. Найактивніше в голосуванні брали участь західні та центральні регіони країни (явка близько 70-75%), а також українські емігранти. Через активну діяльність східних сепаратистів в Донецькій та Луганській областях не змогла відкритися більшість виборчих дільниць, і явка виборців у цьому регіоні становить 10-17%.

Телевізійний національний екзит-пол, який проводився на замовлення українських телеканалів, дав результати, що президентські вибори 2014 року закінчаться у першому турі. За результатами опитування, Петро Порошенко набере 57,3% голосів, Юлія Тимошенко – 12,4%, Олег Ляшко – 8,7%, Анатолій Гриценко – 6%.

За українськими виборами спостерігав увесь світ. Окрім рекордної кількості міжнародних спостерігачів ОБСЄ, президентські вибори в Україні стали топовою темою для усіх ЗМІ. Але висвітлювали українські вибори у різних частинах світу по-різному.

 

BBC (Великобританія). Стаття про президентські вибори в Україні, опублікована ввечері 25 травня, називає Петра Порошенка («кондитерський магнат», «шоколадний король» – BBC.) новим президентом України, посилаючись на дані національного екзит-полу. В матеріалі коротко йдеться про те, що Путін збирається визнати результати виборів, а також зазначається про складнощі проведення виборів на Луганщині та Донеччині. Цікавим є аналітичний коментар журналіста BBC Девіда Штерна, який висловлює свої побоювання, що Порошенко може мати партнерські зв’язки із російською владою.

Також на сайті BBC постійно оновлюється стрічка новин, яка була спеціально створена для висвітлення інформації, пов’язаної з президентськими виборами 2014 року. У стрічці новин можна знайти коментарі відомих українських діячів політики, культури, журналістики із твіттера, фейсбука. Також вона заповнюється новою інформацією від українських ЗМІ, Центральної виборчої комісії. Зарубіжні високопосадовці ще до офіційних результатів виборів стали вітати Петра Порошенка з перемогою, а Україну з проведенням демократичних виборів.

 

Перший канал (Росія). Інформація, надана у дев’ятихвилинному сюжеті вечірнього випуску новин на Першому каналі, повністю концентрується на тому, що вибори в Україні проходять тоді, коли у людей стріляють. Вже у своїй підводці телеведуча подає інформацію із викривленим змістом: «В ответ киевские власти заверили: непокорные области к выборам зачистим. Кто не проголосует – тот москаль».

Російський журналіст веде свій репортаж з Майдану Незалежності, починаючи з того, що самі «майданівці» («те, кто так настаивал на смене власти») не збираються голосувати, оскільки серед кандидатів не бачать майбутнього президента. Журналіст наголосив, що на Сході вибори не відбулися через, певно, відомі тільки йому «карательные операции», які неначебто проводить діючий уряд країни. Було зазначено, що влада спеціально переписала закони про вибори, щоб у будь-якому разі визнати результати виборів.

Далі виборчу естафету приймає російська журналістка з Одеси, яка розповідає про десяток недоліків у роботі виборчої комісії: і дільниці відкрили пізніше, і члени виборчої комісії без досвіду, і незадоволені виборці. Про загальновизнані журналістські стандарти, як збалансованість і повнота інформації, годі й згадувати. Інформаційна лінія невдалих українських виборів тримається дуже чітко.

Результати екзит-полу, подані телеведучою, не лише здивували, а й зробили інформаційний привід в українських ЗМІ. Вона показала таблицю з результатами, за якими лідером голосування став Дмитро Ярош (37,13%), а Петро Порошенко та Юлія Тимошенко набрали 29,63% і 11,42% відповідно. Ведуча посилалась на дані сайту ЦВК України, хоча насправді на той момент на сайті не було ще ніяких навіть попередніх результатів.

 

Телеканал Белсат (Білорусь). На білоруському телеканалі досить професійно була подана інформація, без будь-яких оціночних суджень, на яких, приміром, будувався сюжет російського ЗМІ. У вечірньому випуску були подані результати українського екзит-полу, за якими вибори відбулися в першому турі. Також було приділено увагу складному проходженню виборів на Луганщині та Донеччині, де більшість дільниць не працювали, а люди через страх, принесений сепаратистами, не збирались голосувати. Наглядачка за виборами в Україні розповіла про черги на виборчих дільницях, а також віру українців в те, що їхній голос дуже важливий для розбудови держави в майбутньому.

 

CNN (Сполучені Штати Америки). Американські ЗМІ подають спочатку результати екзит-полу, за якими президентом України стає, як вони називають, «шоколадний король» Петро Порошенко. Далі надається його коментар, а також виступ Юлії Тимошенко, де вони дякують виборцям за їхню підтримку у цей непростий для країни час. А ось далі CNN дуже чітко та детально розповідаэ про голосування на Сході України, особливо про низьку явку в Донецькій та Луганській області. Відмінне від інших зарубіжних ЗМІ те, що на CNN репортажно зобразили вибори у цьому регіоні, розповідаючи про побачених чеченця та кавказця зі зброєю, присланих волонтерами від РФ, про нововстановлені рекламні щити, які закликали громадян бойкотувати вибори, про закриті місцеві виборчі дільниці. Також вирізняється CNN і тим, що чітко визначає сепаратистів на Сході України та попереднього президента Януковича «проросійськими».

 

Spiegel (Німеччина). У своєму матеріалі відома німецька газета говорить, що значна частина електорату у Порошенка з’явилася завдяки негативним настроям українських громадян щодо Юлії Тимошенко. Також Шпігель визнає значний внесок в перемогу Порошенка і електорату Кличка. У статті присутній коментар київського політолога, який визначає напрямок політичної діяльності для майбутнього президента – створення патріотичної армії, розвідки та поліції подалі від впливу російської ФСБ, що ми спостерігаємо наразі. Німецька газета згадує мільярдера Ахметова, який лише нещодавно став на бік уряду. Шпігель визнає деякий український парадокс: Майдан стояв проти олігархічної влади, але обраний був президент-олігарх, якому доведеться зважати на інтереси титанів українського бізнесу. Тому газета веде до того, що Тимошенко, яка визнає себе переможеною та збирається очолити опозицію, буде очікувати хибних поступок Порошенка, який лише займається популізмом, а не є противником російського впливу на внутрішні справи країни.

Ігор Мисловський, спеціально для Campus30.org

Ярослав Друзюк

WEB-координатор проекту

Facebook Twitter 

Прокоментуй і запитай!